Product added to basket
Loading
Loading

Beginnersgids voor autolak

Als het gaat om lak en carrosserie, kan het ingewikkeld zijn om het jargon en de termen te begrijpen en wat ze voor u betekenen.

Hier ga ik u proberen te verlichten met deze beginnersgids om carrosserie en afwerkingen te begrijpen. Als u elk type lak begrijpt, kunt u een weloverwogen beslissing nemen en het type autolak vinden dat het beste bij uw auto past.

Of u nu besluit om uw auto zelf te spuiten, het door een professional te laten doen of een nieuwe auto te kopen, het is belangrijk om de verschillende soorten autolak te kennen die bij het proces betrokken zijn.

Er is een basislaag (primer) die meestal als eerste wordt aangebracht.

Afhankelijk van de lakcode van de auto, kunt u kiezen tussen een toplaag met kleur of een combinatie van een basiskleur met een blanke lak.

Klinkt dat logisch? Zo niet, lees dan verder en laat me het in meer detail proberen uit te leggen.

Hieronder ziet u een afbeelding van een dwarsdoorsnede van een coating, waarop u de verschillende lagen in de lak op de auto kunt zien.

Primer
Primer is de "eerste" laag verf, dus laten we daarmee beginnen.

Als het gaat om autolak, is primer de voorbereidende laag die fungeert als een basislaag en verkrijgbaar is in tinten zoals grijs, wit of zwart.

Net als bij het schilderen van muren of houten oppervlakken, wordt primer gebruikt om het oppervlak voor te bereiden op de volgende laag verf.

Als u een basislaag of blanke lak rechtstreeks op een metalen oppervlak probeert aan te brengen zonder primer, zal het resultaat er niet alleen slordig uitzien; de verf zal ook niet goed hechten.

Dit kan leiden tot het afbladderen of barsten van de verf. Beschouw primer als de hechtlaag die een egaal oppervlak creëert, zodat uw mooie kleur netjes en duurzaam kan worden aangebracht. Bovendien bevatten de meeste primers ook roestbescherming, die het metaal beschermt tegen roest.

Houd er rekening mee dat de kleurkeuze van de primer invloed heeft op het uiteindelijke verfresultaat, dus vergeet niet om de juiste kleur te kiezen als u zelf wilt beginnen met schilderen.

Basecoat
De volgende laag is basecoat, en het is precies wat de naam suggereert — het is de kleur van de "basis", de werkelijke kleur van de auto, die bovenop de primerlaag wordt aangebracht.

Dit is het belangrijkste: Basecoat/kleur bevat geen "versterkers". Daarmee bedoel ik dat het ruwe verf is die bovenop de primerlaag zit. Het beschermt zichzelf of de primerlaag en het metalen frame niet erg goed; het beschermt zelfs helemaal niet.

Als de basecoat in deze ruwe staat wordt gelaten, zul je waarschijnlijk zichtbare schade aan de lak zien, waardoor vocht kan binnendringen en het frame van de auto kan roesten.

Basecoat wordt gebruikt in combinatie met een blanke lak. Het beschermt de lak, primer en het frame zeer effectief en geeft de lak ook een glanzender afwerking dankzij de glanzende aard van de blanke lak, tenzij het natuurlijk een matte blanke lak is.

Het gebruik van een basecoat en een blanke lak is nu de meest gebruikelijke manier om een ​​auto te lakken.

Blanke lak
De laatste laag is blanke lak — deze wordt aangebracht over de basiskleur — en is eigenlijk een verf die geen kleur of pigment bevat.

- Gek, toch?

Het doel van de blanke lak is niet om kleur toe te voegen, maar om de verf (basiskleur) eronder te beschermen en de afwerking te geven die u wilt, of het nu mat of hoogglans/glanzend is.

Een van de grootste boosdoeners voor het vervagen van lak is de UV-straling van de zon. Daarom bevat blanke lak "UV-remmers" die helpen voorkomen dat ultraviolette straling de kleur van de auto vervaagt.

Nou... wat denk je? Heb je al wat meer geleerd over de structuur van autolak? Ik hoop het.

Soorten autolak afwerkingen

Laten we eens kijken naar de verschillende soorten autolak afwerkingen die gemaakt kunnen worden.

Er zijn veel dingen om te overwegen bij het kopen van een auto - motor, uitrusting, velgen, etc.

Maar de kleur is een van de meest persoonlijke en zichtbare beslissingen die je zult nemen. Of je nu een kleine stadsauto, een elektrische gezinsauto of een grote SUV hebt, de kleurkeuze zal echt de finishing touch zijn.

Welke kleur voor de auto

Weet je het verschil tussen mat en parelmoer? Misschien.. nee, niet echt..

Lees verder en ik zal proberen de verschillende soorten autolak uit te leggen waaruit je kunt kiezen.

Naast de kleur zelf, zijn er verschillende soorten lak afwerkingen om uit te kiezen.

Verschillende soorten autolak afwerkingen

Je kunt kiezen voor effen (niet-metalen), metallic, mat of parelmoer.

Er zijn ook effectlakken, maar die zijn zeldzaam, omdat het duurdere kleuren zijn. Dat kan zeker, maar het kost je vaak wel iets meer geld om je auto er mooier uit te laten zien.

Wat is solid lacquer?

Laten we beginnen met de traditionele en klassieke keuze: solid paint.

Solid paint is een type autolak zonder metaal- of parelmoerpigmenten, wat een uniforme, dekkende afwerking geeft.

Als u een nieuwe auto gaat kopen, wilt u dat dit type auto wordt geleverd met een reeks beperkte kleuren waaruit u kunt kiezen. Hier zijn kleuren met solid paint vaak goedkoper dan metallic. Dit is echter niet altijd het geval.

Solid paint is niet slechter dan de andere, maar het uiterlijk is misschien minder "flitsend", maar er is geen reden om terughoudend te zijn - solid paint is praktisch en gemakkelijk te onderhouden.

Als u een auto wilt die opvalt, is solid paint misschien niet zo opvallend als bijvoorbeeld metallic paint. Op de markt voor tweedehands auto's kunnen auto's met metallic paint ook een hogere wederverkoopwaarde hebben.

Een van de voordelen is dat, zoals gezegd, solid paint vaak gemakkelijker is om schade aan auto's met solid paint te repareren.

Wat is metallic paint?

Metallic lak is een autolak die kleine metaaldeeltjes bevat, die een glanzende, reflecterende glans en afwerking geven.

Metallic lakkleuren zien er vooral indrukwekkend uit in natuurlijk licht, maar zelfs op een grijze dag zien ze er nog steeds geweldig uit en in tegenstelling tot effen lak zal er meer "speling" zijn in metallic lak.

Wanneer u een nieuwe auto koopt, is metallic lak vaak een optie en zal deze doorgaans duurder zijn (meestal 5000-10.000 kronen). Als u om het uiterlijk van uw auto geeft en u houdt van de enigszins exclusieve look, kan metallic lak zeker het geld waard zijn.

Als het op reparaties aankomt, is metallic lak iets lastiger. Het kan moeilijk zijn om de exacte kleur en glans te bereiken voor kleine schade, precies omdat de metaalvlokken in de lak moeten passen bij het bestaande oppervlak, maar voor professionele autoherstellers is dit geen probleem - zij hebben de techniek en het proces onder controle.

Wat is parelmoerlak?

Parelmoerlak geeft uw auto een extra intense glans - zelfs meer dan metallic kleuren - maar het heeft vaak een hoger prijskaartje.

Het parelmoereffect wordt gecreëerd met behulp van kleine keramische kristallen (vaak Xirallic of Mica genoemd), die zowel licht reflecteren als breken op een manier die een prachtige diepte en kleurenspel creëert. Afhankelijk van het licht kun je veranderingen in de kleurtoon ervaren, waardoor de lak nog levendiger en dynamischer wordt.

Maar er zijn ook nadelen. Parelmoerverf is gevoeliger voor krassen en kleine beschadigingen, en het kan een grotere uitdaging zijn om te repareren. Als je een beschadigd onderdeel opnieuw moet spuiten, kan het moeilijk zijn om de exacte kleur en glans weer te bereiken - vooral omdat het parelmoereffect afhankelijk is van verschillende lagen lak die correct moeten worden aangebracht.

Wat is matte lak?

Matte lak is een autokleur met een vlak, niet-reflecterend oppervlak dat een moderne, gedempte look geeft zonder glans.

Er zijn twee manieren om een ​​matte look te bereiken.

Eén manier is om een ​​basiskleur op te bouwen die moet worden overgespoten met matte blanke lak. Blanke lak is vaak hoogglans, maar matte blanke lak is ook verkrijgbaar.

De andere manier is om een ​​toplaag te gebruiken die op zichzelf mat is, wat betekent dat kleur en blanke lak in één product zijn gecombineerd. Dit wordt toplaag genoemd en wordt misschien vaker gezien bij industriële en grote voertuiglakken.

Ik denk dat matte verf een populairdere kleurkeuze lijkt te zijn, vooral bij elektrische auto's. Matte verf wordt meestal gezien in tinten zilver, grijs of zwart.

Matte verf absorbeert meer licht dan het reflecteert, wat een gedempte glans geeft met een unieke textuur. Deze afwerking wordt vaak gezien op grotere auto's, zoals SUV's, waar het een exclusieve en ruwe look geeft.

Kleurkeuze - Welke autokleur moet u kiezen?

Rood, blauw, wit of zwart. De kleur van uw volgende auto. Kleurkeuze is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Uiteindelijk is het kiezen van de juiste autokleur een kwestie van persoonlijke smaak, dus het belangrijkste is om de kleur te kiezen die u het mooist vindt.

Slotopmerkingen

Ik hoop dat u nu een beter begrip hebt van autolak en de verschillende afwerkingen die u kunt tegenkomen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer details en diepere uitleg over enkele van de concepten waarover u in dit artikel hebt gelezen, maar het doel was om u een basisbegrip te geven, en ik hoop dat ik daarin ben geslaagd. Het kan zijn dat u de volgende keer dat u door de parkeerplaats van uw plaatselijke supermarkt loopt, tegen uzelf kunt zeggen. Een metallic lak, een effen lak, dat was metallic lak.

Heeft u hulp nodig?

Bij Lakgruppen bieden we niet de daadwerkelijke lakbeurt aan, maar we leveren eersteklas autolak van enkele van 's werelds toonaangevende fabrikanten.

We leveren aan autoreparatiewerkplaatsen in verschillende Europese landen. Als u uw auto wilt laten spuiten, kunnen wij u doorverwijzen naar een van onze betrouwbare partners.

Ons doel is om ons te richten op het aanbieden van kwaliteitsproducten tegen concurrerende prijzen op de meest efficiënte en beheersbare manier, daarom vindt u alles wat u nodig hebt voor het spuiten in onze webshop.

FAQ

Hoe vind ik de kleurcode van mijn auto?

Elke auto heeft een unieke code die de exacte kleur aangeeft waarin de auto is gespoten.

De code staat meestal op een sticker ergens in de auto, vaak in het deurkozijn of onder de motorkap. U kunt mijn bericht lezen over Hoe u de kleurcode op uw auto kunt vinden.

Hoeveel kost het om een ​​auto te lakken?

De prijs van het lakken van een auto varieert afhankelijk van het type lak. Een volledige herlak kan enkele duizenden kronen kosten, omdat onderdelen moeten worden verwijderd, geschuurd, gedroogd, bedekt en gespoten.

Het is niet alleen een proces dat arbeidstijd kost, maar het vereist ook dat u de juiste apparatuur beschikbaar hebt om een ​​geweldige afwerking te bereiken. U moet de temperatuur, techniek en uw omgeving beheersen.

Hoe wilt u contact met ons opnemen?

Wij proberen zo snel mogelijk te reageren

Stuur een bericht

We komen zo snel mogelijk terug

 

Bel ons

Als u nu met ons wilt praten

+45 8874 4000

Odense

Stenhuggervej 30

5230 Odense M

Danmark

Openingstijden

  • Maandag 08:00 - 16:00
  • Dinsdag 08:00 - 16:00
  • Woensdag 08:00 - 16:00
  • Donderdag 08:00 - 16:00
  • Vrijdag 08:00 - 15:30
  • Zaterdag Gesloten
  • Zondag Gesloten

Speciale feestdagen en sluitingsdagen

  • maandag 22 december 2025
  • dinsdag 23 december 2025
  • woensdag 24 december 2025
  • donderdag 25 december 2025
  • vrijdag 26 december 2025
  • maandag 29 december 2025
  • dinsdag 30 december 2025
  • woensdag 31 december 2025
  • donderdag 01 januari 2026
  • vrijdag 02 januari 2026